söndag 8 oktober 2017

Eftersom jag fått fråga
Vad händer?
Innan jag startade denna blogg hade jag mycket lite
kännedom om sociala media.
Facebook, tweets, Instagram..
Det har blivit en självbekräftelsekultur som känns mycket tröttande.
Jag tycker själv att jag försökt hålla det på en informativ nivå
men blotta tanken på att tonårigt, självupptaget... "titta på mig!"
Får mig att känna stort obehag.
Detta är väl huvudskälet till min tystnad.
Huset inte sålt.
Priserna gått ner.
Inte hela världen, vi trivs ju bra.
Det stora projektet just nu är odling, och självbevattnande sådan
en liten infofilm här
https://www.youtube.com/watch?v=V6MmW4zDkao
Det hela går ut på att man har en vattennivå i ett rör bestämd av en flottör.
Nu står det alltså vatten i röret hela tiden. Tomaterna dricker när dom behöver via ett vekesystem. En stor tunna fylls en gång per vecka
Vi har fått massor av tomater hela sommaren. Ulrika har säkert fryst in 25 kg dessutom.
Detta har varit ett 24 säckars system.
Att det är säckar och inte krukor beror på att rotsystemet utvecklas mycket bättre i säckar.
Tanken är att jag skall bygga ett växthus för 72 säckar.
Kanske blir det då så mycket att vi kan sälja.
En skylt nere vid vägen, "tomates 2E/kg direct producteur"
Inte blir vi rika på det, men några tusenlappar som hjälper bekosta bygget kan det väl bli.
Längra ner mot kusten ligger det ena övergivna växthuset efter det andra.
Dom är utkonkurrerade av den Spanska plastdjungelodlingen.
Detta gör att det är mycket lätt att få tag i växthusfönster.
Jag köpte 20 stycken till mitt framtida växthus.
Dom kostade 2 euro styck. sek 400 för fönster till ett helt växthus, inte dyrt.
Det här med självbevattning tycker jag är mycket intressant.
På Youtube finns mycket info, dels Larry Hall rain gutter system och också något som heter ollas.
Vi har prövat båda och de funkar mycket bra.
De sparar både vatten och mycket arbete.
Tanken är att i stort sett hela trädgården kommer att vara självbevattnande nästa år.
Vi har låtit fälla 20 träd på tomten för att få mera ljus och rymd.
Vi tänker inte kasta något alls från träden utan istället bygga så kallade hugelkultur (info finns på Youtube).
Det betyder att vi nog måste räkna med en månad eller två att släpa runt virke för att bygga dessa.
Hugelkultur innebär att man lägger stockar i botten och sedan undan för undan
lägger allt tunnare material.
Sedan avslutar man med vanlig odlingsjord, en decimeter eller två.
Tanken är nu det tunga materialet under bryts  ner långsamt. Det håller fukt mycket bra och ger långsamt näring åt växterna. En sådan hög lär kunna fungera i 30 år. Våra kommer att ta lite längra tid att komma igång eftersom det huvudakligen är barrträd med hög syrahalt. Gammalt trä med svamp- och bakteriekultur och hästgödsel kan påskynda det hela.
Vårt största problem är att få t.ex. hästgödsel från entren och ut i trädgården.
Det är kuperat och lång väg. Jag har tittat på en sådan här maskin
https://www.youtube.com/watch?v=2PwJfbbVppE
Det är i princip framdelen på en minitraktor.
Till den kopplar man sedan en släpvagn, vips, man har fåt ett bra trädgårdsfordon. De kostar mellan 300 och 700 Euro.
Ja det är väl det hela.
Synd att man inte är yngre
Synd att ryggen inte är så bra.
Tur att man har så mycket tid som pensionär.







1 kommentar:

  1. Oh tack för att ni delar med er av era projekt och idéer. Jag gillar hellre att lösa om vardagliga ting, upplevelser och tips därför var jag lite nyfiken.
    Det låter som att ni trots ålder och krämpor har det riktigt gott oxh njuter av livet.
    Ha en riktigt fin höst och lycka till med alla era idéer, ser fram emot att lösa om resultatet.
    Mme Fellini

    SvaraRadera