tisdag 5 juli 2011

Vi har köpt mopeder

Jag tänkte vi skulle ha varsin moped för att kunna ta oss till byns centrum. Det är inte långt men höjdskillnaden är 70 meter på en sträcka som motsvaras av vår restaurang, Anno 1900 och Värnhemstorget. Det går väl bra att gå någon gång om dagen men ett enkelt fordon behövs nog. Jag tänkte också att eftersom vädret är så fint så ofta så kan man ju använda dessa som billiga
långfärsdsmedel  (2 dl/milen). Vi var ju från början intresserade av att köpa i Languedoc, av kostnadsskäl. I och med att Tobias och Camilla ville vara med i husköpet kunde vi köpa dyrare och då i samma by som våra vänner Pelle och Yvonne. Detta gör ju livet lite enklare och trevligare. Hursomhelst, åter till mopederna.
Jag har en tanke om att vi skall kunna åka långt med mopeder.
Vi skulle gärna åka och titta några av de husen vi såg i Languedoc, för att se om verkligheten överensstämmer med bilderna.
Detta är en utflykt på en 2 x 30 mil, men vi har ju gott om tid och "ont" om pengar så...
Köra, luncha, övernatta, köra, luncha, ja så bör man vara framme.
Jag har lagt ner åtskilliga timmar på att googla om mopeder.
Jag hittade en kinesisk vespa, en la dolce vita vespa och hade väl mer eller mindre bestämt mig när jag började googla på storlek.
Hur lätt för en liten människa som Ulrika att köra en sådan?
Inte lätt alls visade det sig. Jag kände mig jättebesviken.
Byta fru eller hitta en annan moped? Åtskilliga googletimmar senare, äktenskapet är räddat. Honda Zoomer heter underverket. Det är det coolaste jag sett i mopedväg, en tältstol på hjul. Den har kultstatus i USA och Japan, lär ha marknadens bästa motor och 5 års garanti. Det känns som mopedvärldens Harley Davidson. Vi har beställt 2 svarta i en by 5 mil från oss. Dom skall hämtas i Januari. Jag har också köpt intercomanläggning så att vi kan prata med varandra när vi kör långt. En mc gps är också ett måste. Jag är lika lycklig över denna som ett barn som får sin första cykel.

3 kommentarer:

  1. Hej eller kanske bonjour! Precis hemkomna från vårt gamla byhus i Pezenas, Languedoc, hamnade vi av en tillfällighet på din blogg. Vilket fint hus ni hittat! Och mopederna. Är dom nya eller har ni hittat dom begagnade. Just nu är vi hemma på Limhamn, kom igår efter tre månader i Pezenas, det lät som om ni också bor här. Stämmer det?

    Köpte vårt hus 1988 och älskar vårt franska liv. Som ålderspensionärer är det först nu som vi kan utnyttja det längre tid.

    Hälsningar Lena och Thomas Lilia
    liliorna2@gmail.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  2. Hej
    "det lät som om ni också bor här. Stämmer det"
    Syftar Ni då på Frankrike eller Limhamn?
    Vi flyttar till Frankrike I Januari och bor för närvarande i vår kolonistuga på Ärtholmen.
    Vi har bott i kolonin ett helt år nu varav 5 månader utan ingående vatten.
    Vi sålde vår lägenhet på gamla väster och flyttade till kolonin.
    Jag vågade inte chansa på att bostadsmarknaden skulle hålla, priserna var hyggliga i Frankrike och höga här.
    Ett år senare kan ju allt vara annorlunda och det har det också blivit i viss mån.
    Jag var ju i era trakter och tittade i början, man fick ju mycket mera hus för pengarna.
    Det som sedan fällde avgörandet var att vi har vänner som bott i "vår" by i 10 år och att sonen gärna ägde en halvpart.
    Fösta huset jag tittade på låg i Cruzy, nära Bezier. Det såg så otroligt trevligt ut. Billigt endast 85000 Euro. Det låg vid ett torg intill vägen med en stor härlig balkong.
    Huset ägdes av en engelsman , bredband och alla moderna bekvämligheter fanns. Jag är rädd för att flyga så det blev att ta tåget ner.
    ett och ett halvt dygn med tåg ner, stanna 1 dag och sedan samma väg hem, det tar på krafterna.
    Huset då? Ja jag hade ju aldrig sett ett typiskt franskt byhus invändigt, tjocka väggar, små fönster. En jättesmal trappa ledde till översta, fjärde våningen
    ett litet rum med halvmeter tjocka väggar och en kanonglugg till fönster. Ja, vågar man inte flyga då vågar man inte heller sova där.
    Dessutom var den trevliga vägen betydligt större än bilden visade, bilarna dundrade förbi . När det så blev ett uppehåll i trafiken
    hörde man brummet från den jättelika ljustavla som stod precis utanför, tavlan som informerade om vad som hände i byn.
    För personer med kraftigt nedsatt syn eller byns analfabet hade man dessutom lagt till den extra service att högtalare monterats på tavlan så att
    man en gång i halvtimmen kunde få information om att det var marknad på torget på onsdag som vanligt.
    Det blev till att åka hem och fortsätta jakten via internet.
    Ang. Mopederna, nya 2600 Euro styck. Inte den billigaste varianten alltså men som jag skrev så behöver vi en låg till frun som bara är 150 cm.
    Det lär dessutom vara toppkvalitet. Eftersom vi inte kommer att ha någon riktig bil så tycker jag kostnaden är försvarbar.
    Har ni blogg eller något annat på nätet, det skulle vara trevligt att titta?

    SvaraRadera