fredag 3 februari 2012

de första 3 veckorna

Första veckan bodde vi hos vår gode vän Pelle. Pelle och Yvonne har stort vackert hus mitt i byn. Vi har så småningom kommit in i det hela. Värst är att man inte kan språket,  att hitta material och få rätt färg och rätt spackel. Vi har god hjälp av Genevieve som bott 20 år i Sverige.
Vi har bara varit i Frankrike en gång tidigare. Att då plötsligt bestämma sig för att flytta hit är ett stort steg. Hur mycket är realism och hur mycket är romantik? Ja, jag kan säga att jag trivs som fisken i vattnet. Här finns inga nya hus, kyrkan är från 1000-talet. Man känner verkligen att man är en del i människans historia. Det är fantastiskt trevligt att bara gå runt i byn, att sitta på en bänk och känna tiden långsamt gå. Vi ångrar verkligen inte flytten.
Det är dyrt med arbetskraft här. 850 euro för att få inkopplat en gasspis, visserligen med material, men ändå. Eller så är det jag som har en antikverad prisbild. Vi köpte ett kök på Franska Blocket. Det är rätt ställe för en gammal snik-råtta som jag. 250 euro för en stor köksinredning, större än vi behöver. Denna håller vi på att sätta upp nu, bilder kommer. Ulrika tvättar ner tapet från taket i sov/tv rummet. En mycket trevlig rosentapet både på väggar och i taket. Det kan bli för mycket även om det är en trevlig tapet. Det kommer väl att ta mellan 5 och 8 månader att bli någorlunda klara, men vi har ju inget annat att göra så... Jag har verkligen misskött mig när det gäller att hålla bloggen uppdaterad. Det tog tid innan vi fick internet och ja, det är ju så mycket man vill göra. Jag skall försöka bättra mig men det är ju ingen mening att skriva när det inte händer så mycket.

1 kommentar:

  1. Hoppas ni fått känna lite vårvärme nu när värsta kylan släppt. Lycka till med er renovering. Skönt att ni även njuter av allt det nya franska livet.
    Bon courage!
    Hälsar Fellini

    SvaraRadera